Na twee jaar onderhandelen heeft Apple eindelijk een deal gesloten met China Mobile, de grootste provider van China en de wereld.
Dat schrijft The Wall Street Journal donderdag op basis van ingewijden.
Daarmee zou het Amerikaanse techconcern de iPhone mogen leveren bij abonnementen van het Chinese telecombedrijf.
Dergelijke overeenkomsten zijn belangrijk voor Apple, omdat providers hun klanten korting kunnen geven op de iPhone bij het afsluiten van een abonnement. Daardoor wordt de telefoon van Apple iets betaalbaarder, al blijft het een duur apparaat vergeleken met de concurrentie.
Op 18 december zou China Mobile de deal wereldkundig maken, als het een nieuw merk introduceert bij de lancering van het 4G-netwerk, de nieuwste generatie mobiel internet. Een woordvoerder van Apple wil tegenover The Wall Street Journal niet reageren.
China belangrijke markt
Apple op zoek is naar manieren om meer iPhones te verkopen, nu de verkopen in Europa en de VS stagneren. China is na Europa en de VS de belangrijkste markt voor Apple. Bovendien is het land meer en meer een cruciale markt voor mobiele apparaten. Een derde van de smartphones wereldwijd wordt inmiddels in China afgezet, aldus marktonderzoeker Canalys.
Chinese telefoonmakers als Lenovo, Yulong, Huawei, ZTE en Xiaomi knabbelen met relatief goedkope smartphones aan het marktaandeel van Apple. Maar ook grote concurrent Samsung is Apple met grote stappen voorbijgegaan in China en heeft een marktaandeel van 21 procent.
Daar kan Apple bij lange na niet aan tippen. Het marktaandeel van de iPhone in China is weggezakt tot 6 procent in het derde kwartaal.
Deal met China Mobile is doorbraak
De deal met China Mobile zou een doorbraak betekenen voor Apple. De provider is met 700 miljoen klanten zeven keer groter dan de marktleider in de Verenigde Staten, Verizon Wireless.
Al sinds 2011 praten beide bedrijven over het opnemen van de iPhone in het assortiment van China Mobile. Maar tot nu toe liepen de gesprekken op niets uit. Daaraan ligt een technologische oorzaak ten grondslag.
Apple moet de iPhone aanpassen voor het netwerk van China Mobile, omdat het Chinese concern een afwijkende technologie gebruikt. Voordat Apple dat doet, wil het de garantie van China Mobile dat het een bepaald aantal iPhones afneemt. Maar dat is een horde voor de Chinese provider, die liever niet van tevoren al fors wil investeren in de dure iPhone.
Win-win-situatie
Nu lijken beide partijen het toch eens te zijn geworden. Dat is niet alleen goed nieuws voor Apple, ook de Chinese provider kan wel een succesje gebruiken. Het bedrijf kampt met een terugval in inkomsten, doordat consumenten minder bellen en sms’en door de opkomst van mobiel internet.
Ook valt het aantal gebruikers van 3G tegen. Nog geen 20 procent van de klanten van China Mobile heeft 3G, fors minder dan de 38 procent van concurrent China Unicom. China Telecom doet het nog beter met 50 procent. Met de iPhone kan China Mobile het 3G-gebruik opkrikken, denken analisten. Ook is een geschikte telefoon om de uitrol van 4G te promoten.
Voor Apple betekent een overeenkomst met China Mobile een enorme kans om meer iPhones te verkopen. Volgens marktonderzoeker Trefis kan China Mobile zo'n 1,5 miljoen iPhones per maand slijten aan klanten. Op jaarbasis zou dat de verkopen met zo'n 17 procent stuwen.
Zakensite Forbes schatte eerder dat Apple de komende zeven jaar zo’n 100 miljoen iPhones extra kan afzetten in China. Daardoor zou de beurswaarde van Apple met zo’n 45 miljard dollar stijgen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl